SaTo -kehittäjäryhmän vierailu Jyväskylässä
Kuva: Jyväskylän kaupunki syysasussa (www.jyvaskyla.fi). |
Huhtaharjun
koululla on paljon maahanmuuttajaoppilaita ja oppilailla on paljon erilaisia
ongelmia.
Heti ensimmäisenä
pääsimme seuraamaan 7. luokan matematiikan tuntia, jossa kaksi opettajaa
(matematiikan opettaja ja OPO) yhdessä opettivat 24 oppilasta. Luokassa on erityistä
tukea tarvitsevia oppilaita.
Kävimme
myös seuraamassa 7.luokan äidinkielen tuntia, jossa opettajina toimivat
äidinkielen opettaja yhdessä kuvaamataidonopettajan kanssa. Heidän tunneillaan
äidinkielen opettaja opettaa ja kuvisopettaja avustaa ja neuvoo.
9.luokan
äidinkielen tunnilla oli tuolloin menossa oppilaiden kirjaesitelmiä. Mukana
tunnilla olivat äidinkielenopettaja ja kyseisen luokan luokanvalvoja.
Huhtaharjun
koululla huomasimme, että kun tahto ja asenne kasvatus- ja opetustyöhön lähtee
sydämestä, kaikki on mahdollista. Aineenopettajat eivät olleet
"linnoittautuneet" omiin oppiaineisiinsa, vaan heille näytti
tosiaankin tärkeintä olevan lasten ja nuorten kasvu ja kehitys. Opettajat
olivat valmiita tekemään työtään joustavasti ja erilaiset ihmiset huomioiden.
Käytännön järjestelyt olivat jämäkät ja johtajuus oli lämpimän maanläheistä.
Yhteis-/samanaikaisopettajuus näyttäytyi selkeänä.
Huhtaharjulla
vierailun jälkeen Sirpa Eskelä-Haapanen luennoi/keskustelutti meitä samanaikais- ja
tiimiopettajuudesta Jyväskylän yliopistolla. Hän
on erinomainen luennoitsija. Sirpa uskoi vahvasti samanaikaisopettajuuteen
ja sen hyödyllisyyteen. Hän oli sitä mieltä, että useimmat tuen tarpeessa
olevat lapset voivat opiskella yleisopetuksen luokassa. Tuki ja apu tulee
luokkatyöskentelyyn.
Perjantaina 4.10 lähdimme tutustumaan Kypärämäen alakouluun, jossa meidät vastaanotti apulaisrehtori Riitta Vehmas.
Perjantaina 4.10 lähdimme tutustumaan Kypärämäen alakouluun, jossa meidät vastaanotti apulaisrehtori Riitta Vehmas.
Samanaikaisopettajuus
oli ollut tässä koulussa jo kauan toimintatapana. Esimerkiksi 1. luokalla ei
ollutkaan erillisiä rinnakkaisluokkia, vaan jo alusta alkaen ekaluokkaiset
olivat noin 40 lapsen ryhmä. Ryhmällä on kaksi opettajaa sekä avustaja. Ryhmä
on jaettu Liskoihin ja Lepakoihin. Pääsimme seuraamaan tämän 1. vuosiluokan
Liskojen -ryhmän käsityötuntia. Opettajien, avustajan ja oppilaiden työskentely
näytti erittäin toimivalta ja selkeältä.
Kypärämäen koululla viidennen luokan matematiikan tunneilla opetusta toteutettiin joustavalla ryhmittelyllä, siten että lapset oli jaettu kolmeen eri ryhmään. Kaksi luokanopettajaa + erityisopettaja vetivät näitä ryhmiä. Lapsia siirreltiin ryhmistä toiseen tilanteen mukaan, lasten opiskelutaidot ja kyvyt huomioiden.
Kypärämäen aktiivinen oppilaskunta jäi myös mieleen. Erityisesti koulussa järjestetty nenäpäivä-tapahtuma kuulosti hienolta.
Kokonaisuudessaan reissu oli erittäin onnistunut. Tutustumiskohteet ja
keskustelut olivat kiinnostavia ja mieleenpainuvia.
Yhteistyössä
kirjoitellen SaTo -ryhmä (Elina, Hanna, Kati, Ella ja Anu)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti