torstai 14. marraskuuta 2013


SaTo -kehittäjäryhmän vierailu Jyväskylässä


Kuva: Jyväskylän kaupunki syysasussa (www.jyvaskyla.fi).
Torstaina 3.10. ryhmämme tutustui Huhtaharjun yläkouluun rehtori Marja-Sisko Kauton opastuksella. Huhtaharju on yhtenäiskoulu, joka tällä hetkellä toimii väistötiloissa sisäilmaongelmien takia. Heille on rakentumassa uusi 1000 oppilaan koulukeskus.

Huhtaharjun koululla on paljon maahanmuuttajaoppilaita ja oppilailla on paljon erilaisia ongelmia.

Heti ensimmäisenä pääsimme seuraamaan 7. luokan matematiikan tuntia, jossa kaksi opettajaa (matematiikan opettaja ja OPO) yhdessä opettivat 24 oppilasta. Luokassa on erityistä tukea tarvitsevia oppilaita.

Kävimme myös seuraamassa 7.luokan äidinkielen tuntia, jossa opettajina toimivat äidinkielen opettaja yhdessä kuvaamataidonopettajan kanssa. Heidän tunneillaan äidinkielen opettaja opettaa ja kuvisopettaja avustaa ja neuvoo.

9.luokan äidinkielen tunnilla oli tuolloin menossa oppilaiden kirjaesitelmiä. Mukana tunnilla olivat äidinkielenopettaja ja kyseisen luokan luokanvalvoja.

Huhtaharjun koululla huomasimme, että kun tahto ja asenne kasvatus- ja opetustyöhön lähtee sydämestä, kaikki on mahdollista. Aineenopettajat eivät olleet "linnoittautuneet" omiin oppiaineisiinsa, vaan heille näytti tosiaankin tärkeintä olevan lasten ja nuorten kasvu ja kehitys. Opettajat olivat valmiita tekemään työtään joustavasti ja erilaiset ihmiset huomioiden. Käytännön järjestelyt olivat jämäkät ja johtajuus oli lämpimän maanläheistä. Yhteis-/samanaikaisopettajuus näyttäytyi selkeänä.

Huhtaharjulla vierailun jälkeen Sirpa Eskelä-Haapanen luennoi/keskustelutti meitä samanaikais- ja tiimiopettajuudesta Jyväskylän yliopistolla. Hän on erinomainen luennoitsija. Sirpa uskoi vahvasti samanaikaisopettajuuteen ja sen hyödyllisyyteen. Hän oli sitä mieltä, että useimmat tuen tarpeessa olevat lapset voivat opiskella yleisopetuksen luokassa. Tuki ja apu tulee luokkatyöskentelyyn.

Perjantaina 4.10 lähdimme tutustumaan Kypärämäen alakouluun, jossa meidät vastaanotti apulaisrehtori Riitta Vehmas.

Samanaikaisopettajuus oli ollut tässä koulussa jo kauan toimintatapana. Esimerkiksi 1. luokalla ei ollutkaan erillisiä rinnakkaisluokkia, vaan jo alusta alkaen ekaluokkaiset olivat noin 40 lapsen ryhmä. Ryhmällä on kaksi opettajaa sekä avustaja. Ryhmä on jaettu Liskoihin ja Lepakoihin. Pääsimme seuraamaan tämän 1. vuosiluokan Liskojen -ryhmän käsityötuntia. Opettajien, avustajan ja oppilaiden työskentely näytti erittäin toimivalta ja selkeältä.

Kypärämäen koululla viidennen luokan matematiikan tunneilla opetusta toteutettiin joustavalla ryhmittelyllä, siten että lapset oli jaettu kolmeen eri ryhmään. Kaksi luokanopettajaa + erityisopettaja vetivät näitä ryhmiä. Lapsia siirreltiin ryhmistä toiseen tilanteen mukaan, lasten opiskelutaidot ja kyvyt huomioiden.

Kypärämäen aktiivinen oppilaskunta jäi myös mieleen. Erityisesti koulussa järjestetty nenäpäivä-tapahtuma kuulosti hienolta.


Kokonaisuudessaan reissu oli erittäin onnistunut. Tutustumiskohteet ja keskustelut olivat kiinnostavia ja mieleenpainuvia.
Yhteistyössä kirjoitellen SaTo -ryhmä (Elina, Hanna, Kati, Ella ja Anu)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti