Meidät
otettiin JOPO-luokissa oikein mukavasti vastaan. Kysymyksiin vastattiin ja
keskustelua käytiin. Meitä kiinnostavia asioita olivat erityisesti resurssit ja
vuosibudjetti, opettajan ja nuoriso-ohjaajan työaika ja työnjako,
oppilasvalinta, työjaksot ja leirikoulut. Totesimme, että moni asia on meillä samalla
tavalla kuin Oulussakin (niin onnistumisissa kuin haasteissakin). Iloksemme
saimme matkaamme uusia ideoita, joita varmasti tulemme kokeilemaan. Ajatuksiin
jäivät pyörimään erityisesti sähköinen työpäiväkirja, leirikoulujen valmistavan
jakson merkitys ja leirikoulujen purkamisen tärkeys, sekä hyvät kokemukset
kuraattorin ja nuoriso-ohjaajan roolista JOPO-toiminnassa.
Kuvat: JOPO-ryhmä tutustumassa Pitkäkankaan ja Kaakkurin koulujen JOPO-toimintaan (Miia Juntunen).
Tapasimme
torstai-iltana seikkailuohjaaja Heikki Ojalan, joka kertoi meille omia
kokemuksiaan nuoriso-ohjaajan työstä JOPO-luokassa. Keskustelu Heikin kanssa
oli erittäin antoisa. Meille aukesi ihan uudella tavalla opettajan ja
nuoriso-ohjaajan työnjako sekä toiminnallisuuden toteuttaminen JOPO-luokassa.
Olimme jokseenkin ”positiivisesti haavi auki” tapaamisen jälkeen. Ja mikä
mukavaa – saimme Heikin kanssa alulle koulutuksen suunnittelun. Toivon mukaan
jotakin seikkailukasvatukseen liittyvää ensi syksynä Vaalan suunnalla…
Piipahdimme
vielä tutustumassa nuorten matalan kynnyksen palveluja tarjoavaan Byströmin
taloon. Talon toimintaidea on loistava: saman katon alta löytyy eri alojen
ihmiset, eikä nuoren tarvitse kulkea osoitteesta toiseen tai luukulta toiselle.
Tällainen talo tarvittaisiin jokaiselle paikkakunnalle.
Tapaamme
JOPO-ryhmän kanssa toukokuussa Suomussalmella. Päätimme pureskella reissun
antia ja tarkistaa omissa JOPO-luokissamme, miten jaamme työtä opettajan ja
nuoriso-ohjaajan kesken. Näitä keskusteluja odotellen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti