maanantai 29. huhtikuuta 2013

Erikat-ryhmän opintomatka Ouluun 18.4.–19.4.2013

Kävimme tutustumassa 550 oppilaan Kiiminkijoen kouluun, jossa toteutetaan yhteisöllistä opetusta. Tämä tarkoittaa sitä, että kaksi opettajaa toimii työparina ja heillä on opetettavanaan kaksi luokkaa, jossa on n. 40–50 oppilasta. Koulussa toimii tällä hetkellä kaksi yhteisöllistä 1. luokkaa, yksi joustavan alkuopetuksen 1-2 luokka ja kaksi yhteisöllistä 2-luokkaa. Opettajat suunnittelevat ja toteuttavat opetusta tiimeittäin. Tiimeihin kuuluu kaksi luokanopettajaa, erityisopettaja ja koulunkäynnin ohjaaja. Tiimien toiminta on erilaista, mutta kaikilla on yhteisenä osana opetusta pesätunnit ja apilatunnit, joilla keskitytään erityisesti eriyttämiseen, toiminnallisuuteen ja oppimiseen pienemmissä ryhmissä. Opettajat olivat erittäin tyytyväisiä tiimeissä työskentelyyn, eivätkä halunneet palata enää perinteiseen työskentelymalliin. Oppilaiden ryhmittelyt olivat joustavia ja erilaisia eri oppiaineissa. Toisinaan jako tapahtui taitotason tai oppimistyylin mukaan ja toisinaan temperamentin mukaan.

Kävimme myös tutustumassa vuonna 2010 valmistuneeseen Ritaharjun yhtenäiskouluun. Tämä koulu toimii monitoimitalona, jossa on kirjasto ja nuorisotilat samoissa tiloissa. Oppilaita uudessa koulussa on tällä hetkellä yli 600. Ritaharjun koulussa toteutetaan myös yhteisöllisyyttä. Koulu on laatinut yhteisöllisyyden portaat, joita toteutetaan yläkouluun asti. Ritaharjun yhteisöllisyyden arvoperustana on itsensä, toisen ja koko yhteisön arvostaminen. Myös Ritaharjussa opettajat toimivat työpareina. Koulu on jaettu soluihin, joilla oli omat tiiminsä ja vastuuopettajat. Tilat olivat avarat ja valoisat ja ne on suunniteltu yhteisölliseen oppimiseen, esimerkiksi luokissa on avattavat ja suljettavat väliseinät. Ritaharjun koulu toimii Microsoftin yhteistyökouluna. Oppilailla on henkilökohtaiset kannettavat tietokoneet 3-luokalta lähtien. Vaikka koulu oli iso, tunnelma koulussa oli rauhallinen ja viihtyisä.

Tutustuimme myös Tervaväylän oppimis- ja ohjauskeskukseen. Tervaväylä toimii kahdessa paikassa Oulussa: Lohipadon ja Merikartanon yksiköissä. Oppilaat, jotka näissä keskuksissa ovat tai vierailevat, tarvitsevat erityistä tukea esimerkiksi kielellisten erityisvaikeuksien, kuurouden tai vaikean huonokuuloisuuden, liikuntavamman, neurologisten sairauksien tai autismiin liittyvien haasteiden takia. Merikartanon yksikössä ohjaava opettaja Raisa Sieppi esitteli koulun toimintatapoja. Lohipadon yksiköstä saimme uusimmat vinkit esteettömään kouluympäristöön. Merikartanosta ja Lohipadosta voi tilata ohjauskäyntejä, neuvontaa ja koulutusta Pohjois-Suomen kouluihin.

Erikat: Tuula, Eeva-Kaarina, Marja, Aila, Satu, Tarja ja Erika

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti